Oleje do silników samochodów sportowych
Właściciele samochodów sportowych, czy usportowionych, szczególną uwagę przykładają do mocy silnika swojego pojazdu. Różne dodatki tuningowe, stosowane przez producentów lub specjalistów od tuningu skutecznie podnosząc moc silnika jednocześnie wymagają stosowania coraz wyższej klasy olejów silnikowych.Podwyższenie mocy silnika uzyskuje się przede wszystkim przez zwiększenie stopnia sprężania i podniesienie prędkości obrotowej. Znacząco podnosi się temperatura pracy silnika, oraz siły tarcia i bezwładności działające na ruchome części jednostki napędowej. Prowadzi to do rozrywania filmu olejowego pokrywającego powierzchnie wewnątrz silnika, a zatem zwiększenie oporów ruchu przy jednoczesnym nadmiernym zużywaniu części. Aby uniknąć tego bardzo niebezpiecznego zjawiska, należy stosować oleje silnikowe o podwyższonej lepkości na gorąco. Mówi o tym druga liczba w oznaczeniu klasy oleju, czyli 5W50, czy 10W60. Takie parametry klasy wymagają stosowania w pełni syntetycznej bazy oleju.
Liczba 50 czy 60 jest jednak tylko wskazówką, gdyż określa klasę lepkości mierzona w temperaturze 100 st Celsjusza. Tymczasem w silnikach sportowych może ona sięgać nawet 200 stopni, i łączyć się z dużymi siłami rozrywającymi. Producenci olejów, jak Mobil czy LiquiMoly najczęściej wykorzystują wyścigi samochodowe jako poligon testowy, na którym badane są efekty stosowania przeróżnych dodatków uszlachetniających, które później trafiają do seryjnej produkcji w olejach przeznaczonych dla pojazdów drogowych.
Jeśli zatem lubisz szybką jazdę na niemieckich autostradach, pamiętaj o tym, że musi ją wytrzymać przede wszystkim olej w silniku. Zwracaj uwagę na klasę lepkości – jeśli jeździsz szybko, musi być 50, jeśli bardzo szybko – 60. Ważne są również profile ACAE oraz indeks, najlepiej VI. W praktyce wszystkie te wartości podawane są deklaratywnie przez producentów, co oznacza, że praktycznie w tej samej cenie możemy kupić olej 5W40 np. LiquiMoly, który pod każdym względem nie ustępuje jakością olejowi klasy 5W50, oferowanemu przez mniej markowego producenta.
Tekst pochodzi ze strony Shout.pl - Artykuły do przedruku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz